APN

OCHRONA DZIECI

Standardy Ochrony Małoletnich
AKADEMIA PIŁKI NOŻNEJ SPORTOWIEC MODLNICZKA
LKS SPORTOWIEC MODLNICZKA
Standardy Ochrony Małoletnich w Akademii Piłki Nożnej Sportowiec oraz w LKS
Sportowiec Modlniczka. Podstawowe procedury postępowania
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Rafał Słota oraz Franciszek
Kozień z dniem 01.08.2024 wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich”
(zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa
małoletnim zawodnikom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie
działań w ich jak najlepszym interesie.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a. zwrócenie uwagi personelu klubu, rodziców i podmiotów współpracujących na
konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich
zawodników przed krzywdzeniem;
b. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli klubu w działaniach podejmowanych
na rzecz ochrony zawodników przed krzywdzeniem;
c. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w
przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
d. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie
zapewnienia ochrony zawodników przed przemocą.
2. Personel klubu w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki
ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje
zasady określone w Standardach.
3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy
przemocy.
4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel klubu, a także zawodnicy i ich
rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
5. Prezes wyznacza siebie jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji
Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie
zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu,
Prezes czyni odpowiedzialnym administratora sieci telenformatycznej.
Rozdział 2
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem klubu jest działanie dla
dobra zawodnika, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i
potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów
wewnętrznych klubu oraz swoich uprawnień i kompetencji.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich
pracowników ,trenerów, asystentów, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują
w szczególności:
a. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z zawodnikami i reagowanie względem nich
w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych
zawodników.
b. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z zawodnikami, podkreślające
zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i
okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
c. Nie zostawianie zawodnikowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic
w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie,
ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie zawodnika, a konsekwencje
wynikają z jego działania.
d. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych
zawodnika, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do zawodnika ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
e. Uwzględnianie potrzeb zawodnika.
f. Równe traktowanie zawodników bez względu na płeć, orientację seksualną,
niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
g. Fizyczny kontakt z zawodnikiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby
zawodnika w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu
kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) zawodnik zawsze
musi wyrazić zgodę.
h. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec
zawodnika, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
i. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy
wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka,
świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
j. Panowanie trenera nad własnymi emocjami.
k. Kontakt z zawodnikami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy klubu/ danej grupy
szkoleniowej i dotyczy celów treningowych lub wychowawczych, a jeśli istnieje
potrzeba spotkania z zawodnikami poza godzinami treningów oraz meczów, należy
poinformować o tym zarząd i uzyskać zgodę rodziców małoletniego zawodnika.
l. Jeśli zawodnik i jego rodzice są osobami bliskimi wobec trenera, zachowuje on
poufność wszystkich informacji dotyczących innych zawodników.
W relacji personelu z małoletnimi zawodnikami niedopuszczalne jest w szczególności:
1. stosowanie wobec zawodnika przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar
fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby);
2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie zawodników;
3. podnoszenie głosu, krzyczenie na zawodników, wywoływanie u nich lęku;
4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,
medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym
wobec innych zawodników;
5. zachowywanie się w obecności zawodników w sposób niestosowny, np. poprzez
używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w
wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
6. nawiązywanie z zawodnikiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani
składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego
seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie zawodnikom treści
erotycznych I pornograficznych, bez względu na ich formę;
7. faworyzowanie zawodników;
8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych trenera;
9. proponowanie zawodnikom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji
psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z zawodnikami lub w ich obecności;
10.zapraszanie zawodników do swojego miejsca zamieszkania.
Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między zawodnikami pełnoletnimi i
niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby
małoletnich.
2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia klubowego, które promuje tolerancję i
poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
3. Angażowane zawodników w działania, w których mają możliwość aktywnego
uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w
tym kształtującego pozytywne relacje z zawodnikami ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
4. Niedozwolone jest w szczególności:
a. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek zawodnika, w jakiejkolwiek formie;
b. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
c. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych zawodników;
d. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,
kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
e. stosowanie zastraszania i gróźb;
f. utrwalanie wizerunku innych zawodników poprzez nagrywanie (również fonii) i
fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
g. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim
otoczeniu.
Rozdział 4
Klub nie udostępnia dostępu do internetu
Rozdział 5
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
a. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli
istnieje taka konieczność;
b. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie
mu pomocy;
c. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
Rozdział 6
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do
zaznajomienia I stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są
udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania I
zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na
żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie
internetowej klubu pod adresem www.wartasrem.pl.
2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w
klubie.
3. Rodzice zawodników zapoznawani są ze Standardami za pomocą aplikacji PTU oraz
przez media własne klubu.
4. Osoba odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów przeprowadza wśród
zawodników minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji
Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania
ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie
przekazywane jest Prezesowi.
5. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom,
rodzicom i zawodnikom, Prezes.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej
klubu, oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu aplikacji
PTU.